سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ترکیب بندی در عکاسی صنعتی چیست؟

ترکیب بندی در عکاسی صنعتی آگاهی از نحوه حرکت چشم انسان در یک اثر است. که از نحوه سازماندهی عناصر بصری در یک کادر حکایت می کند.با درک این اصل، ما می توانیم شش دستورالعمل زیر را برای ایجاد ترکیب بندی خیره کننده در عکاسی صنعتی اعمال کنیم.

قانون یک سوم در عکاسی صنعتی

قانون یک سوم در عکاسی صنعتی

می توان گفت مهم ترین قانون در عکاسی صنعتی حرفه ای، قانون یک سوم است. این قانون می گوید که هنگام ساخت یک صحنه، باید شات خود را با استفاده از خطوط عمودی و افقی به 9 قسمت مساوی تقسیم کنید تا یک کادر بندی بسازید. عناصر عکسی که می خواهید چشم روی آنها متمرکز شود باید روی چهار تقاطع یا اطراف آن قرار بگیرند. بسیاری از دوربین های DSLR و حتی گوشی های هوشمند دارای یک کادربندی مفید در نمایشگر «نمایش زنده» خود هستند.

در حالی که ما تمایل داریم سوژه را در مرکز عکس قرار دهیم، قرار دادن آن خارج از مرکز اغلب می تواند محصول نهایی جذاب تری تولید کند. با استفاده از این قانون هنگام تنظیم یک عکس ، از تمام خطوط مستقیم و نقاط مورد علاقه در ترکیب بندی، از جمله مواردی مانند افق و درختان آگاه باشید.

استفاده از قاب در عکاسی

استفاده از قاب در عکاسی

فریم ها به تمرکز چشم روی سوژه شما کمک می کنند. و معمولا در عکاسی عروسی استفاده می شوند. قاب بندی از محیط (به عنوان مثال پل ها ، قوس ها ، شاخه های درخت یا درها) برای تمرکز توجه مخاطبان شما استفاده می شوند. این تکنیک همچنین می تواند عمق و زمینه را به عکس اضافه کند.

هنگامی که از این تکنیک استفاده می کنید، مطمئن شوید که دوربین نه کادر در پیش زمینه، بلکه روی سوژه عکس فوکوس کرده است. انواع مختلف قاب ها را آزمایش کنید تا متوجه شوید چه چیزی بهتر به نظر می رسد، چه با استفاده از قاب های طبیعی باشد چه معماری.برای اطلاع از قیمت عکاسی صنعتی میتوانید با کارشناسان آرماناوب تماس بگیرید.

خطوط پیشرو

استفاده از قاب در عکاسی

هدف از یک ترکیب مناسب این است که به مخاطبان کمک کند تا عکس شما را بخوانند. خطوط پیشرو دقیقاً این کار را با کشیدن چشم به جایی که می خواهید روی عکس شما تمرکز کند، انجام می دهند.

این خطوط می توانند یک جاده ، یک خط روی یک پیاده رو یا حتی یک عنصر طبیعی مانند یک حصار باشند. خطوط پیشرو می توانند تقارن را به عکس شما اضافه کنند و همچنین زمینه ای برای سوژه شما فراهم کنند.

این تکنیک را می توان در تمام اشکال مختلف عکاسی، اعم از پرتره، مد، مناظر یا معماری استفاده کرد. این خطوط لزوماً نباید مستقیماً به سوژه عکس شما منتهی شوند بلکه آنها می توانند به صورت افقی، عمودی، مورب یا حتی بصورت یک منحنی در سراسر عکس اجرا شوند.

پس زمینه خود را درست کنید

استفاده از قاب در عکاسی

اگر شما از طریق تصاویر در تلفن خود به دنبال یک تصویر بزرگ برای چاپ و نصب بر روی دیوار هستید. این احتمال وجود دارد که شما مدتی به دنبال آن باشید. دوربین ها تمایل بی پروایی به یکسان کردن پپش نما به پس نما دارند، اما چشم انسان هیچ مشکلی در تمایز بین این دو پیدا نمی کند. برای اصلاح این، مطمئن شوید که پس زمینه شما " پاک " و بدون هر جزئیات بزرگ است که از موضوع شما ممکن است منحرف شود. این تکنیک برای عکاسی پرتره و محصولی که می خواهید توجه کاملاً روی سوژه باشد، عالی عمل می کند.

الگوها و تقارن در عکاسی صنعتی

الگوها و تقارن در عکاسی صنعتی

الگوها برای دیدن و عکسبرداری در عکاسی بسیار خوشایند هستند. آنها حس عمق، نظم و زندگی را به یک موضوع اضافه می کنند. الگوها همچنین می توانند با استفاده از خطوط، اشکال و رنگ، حس قابل پیش بینی بودن را در یک تصویر ایجاد کنند.

با این حال، شکستن یک الگو نیز می تواند کارساز باشد. این نیاز به اضافه کردن یا برداشتن چیزی از عکس دارد تا الگو را قطع کند. مردم عموماً به سمت الگوها گرایش پیدا می کنند، اما این شکست در الگو است که باعث می شود آنها را متوقف کنند تا تصویر شما را به درستی ببینند.

به عنوان مثال، قانون یک سوم را به خاطر بسپارید، سعی کنید یک ساختمان متقارن پیدا کنید و یک نقطه کانونی اضافه کنید که هیچ ارتباطی ندارد. ناگهان تصویر شما زنده می شود.

عمق میدان

عمق میدان

چون ما در یک فضای دو بعدی کار می کنیم درک عمق میدان در عکاسی می تواند برای مبتدیان مشکل باشد. از اینرو برای درک بعد سوم و همچنین فریب دادن چشم ، اشیاء را در پیش زمینه، میانه و پس زمینه قرار دهیم.

اگر دسترسی فوری به افق باشکوهی برای انجام این کار ندارید، سعی کنید سوژه های خود را با هم همپوشانی کنید. در اینصورت چشم مخاطب شما بین لایه های همپوشانی تمایز قائل می شود و عمق را می بیند. سعی کنید در حالت همپوشانی با فوکوس روی هر سوژه در عکس، عمق میدان خود را آزمایش کنید. شما می توانید این کار را با تغییر تنظیمات دیافراگم دوربین خود انجام دهید.

دیافراگم باز به شما عمق میدان کم و تمرکز بر روی اشیاء در پیش زمینه با پس زمینه تار می دهد. در مقابل دیافراگم باریک به شما عمق میدان عمیقی می دهد و تمام عناصر موجود در کادر شما فوکوس می دهد.