سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بهترین فرمت فایل تصویری برای وب سایت

انتخاب بهترین فرمت فایل تصویری برای طراحی وب سایت شما کار بزرگی است. زیرا تصاویر موجود در وب سایت شما نقش بزرگی در تجربه آنلاین بازدیدکنندگان دارند.ما ذاتاً بصری هستیم و از نظر بصری هدایت می شویم.در واقع ما تصاویر را سریعتر از کلمات درک می کنیم، بنابراین تصاویر ابتدا قبل از متن اسکن می شوند.

عکس ها، اسکرین شات ها و انیمیشن ها اغلب برای بهبود محتوای متنی در یک صفحه وب سایت استفاده می شوند، زیرا تصاویر بصری از نظر احساسی هم آموزنده هستند. و هم جذاب و به طور ناخودآگاه پیام ها، برند و زیبایی شناسی را منتقل می کنند.

ما عاشق تصاویر مصرفی هستیم!

جای تعجب نیست که تنها %3/7 درصد از وب سایت ها از هیچ محتوای بصری استفاده نمی کنند. اگر هدف وب سایت ها اطلاع رسانی به بازدیدکنندگان و متقاعد کردند آنها برای فروش کالاهاست حتما به تصاویر خوب نیاز دارند.

اما بسیاری از صاحبان وب سایت هنوز نمی دانند که چه فرمت فایل تصویری را انتخاب کنند یا چگونه آن را بهینه کنند. نتیجه نهایی؟ شما به طور تصادفی گرافیک های با کیفیت پایین را صادر می کنید و سرعت صفحه خود را کاهش می دهید زیرا بهترین فرمتی که بهینه سازی شده باشد برای وب وجود ندارد.

انتخاب فرمت های تصویر شما حیاتی است.

درست مانند فرمت های فایل لوگو، هر نوع تصویری برای هدف خاصی استفاده می شود و مزایا و معایب خود را دارد. به عبارتی درک اصول اولیه به شما اعتماد به نفس می دهد تا بتوانید تصمیم بگیرید که چه فرمتی در هر موقعیتی بهترین است. این پست توضیح می دهد که چرا فرمت های تصویری که استفاده می کنید اهمیت دارند.

چرا فرمت فایل های تصویری مهم است

تمام گرافیک های آنلاین فایل های تصویری هستند. که در فرمت های زیادی وجود دارند که شما اغلب می توانید فرمت فایل اولیه را به نوع دیگری تبدیل کنید که البته انجام این کار همیشه خوب نیست. زیرا آنها تصاویر یکسان را به روش های مختلف ارائه می دهند که اندازه ی فایل ها مختلف است.

هر فایل برای استفاده خاصی در نظر گرفته شده است و از نظر ظاهر، عملکرد و مقیاس پذیری اهمیت دارد.

ظاهر

برخی از فرمت های تصویر شامل جزئیات بیشتری هستند. و از کیفیت بالاتری نسبت به بقیه برخوردارند.

عملکرد

برخی از فایل های تصویری فضای بیشتری نسبت به بقیه اشغال می کنند. که بر زمان بارگذاری سایت شما تأثیر می گذارد.

مقیاس پذیری

برخی از فرمت های تصویر را می توان بدون از دست دادن کیفیت، مقیاس بندی کرد (بزرگتر یا کوچکتر کرد) در حالی که برخی دیگر نمی توانند.

فرمت های مختلف فایل تصویری چیست؟

فرمت های مختلف فایل تصویری چیست؟

فرمت های تصویری به دو دسته اصلی فایل های رستر (raster) و فایل های وکتور(vector) تقسیم می شوند. که هر دسته کاربرد مورد نظر خود را دارد.

فرمت وکتور برای نشان دادن یک تصویر از خطوط ، نقاط و چند ضلعی استفاده می کند.زیرا آنها برای اشکال هندسی ساده مناسب هستند.و برای لوگوها و نمادها عالی بنظر می رسند.

فایل های وکتور را می توان بدون از دست دادن کیفیت مقیاس بندی کرد، از این جهت آنها را برای صفحه های با وضوح بالا و اندازه های مختلف ایده آل می کند. با این حال، وکتورها بهترین فرمت فایل برای ذخیره عکس ها نیستند.

فرمت های فایل وکتور:

? SVG

? PDF

? EPS

? AI

فرمت رستر از مقادیر پیکسل در یک شبکه مستطیل برای نشان دادن یک تصویر استفاده می کند. که برای تصاویر پیچیده مانند عکس ها مناسب هستند.

برخلاف وکتورها ، این نوع فایل ها متکی به وضوح و اندازه هستند، به این معنی که نمی توان آن ها را بدون از دست دادن کیفیت و پیکسلی شدن، بزرگ تر کرد. اکثر تصاویر آنلاین در قالب شطرنجی یا رستر هستند.

فرمت های فایل رستر:

? JPEG

? PNG

? GIF

? TIFF

? PSD

حالت های رنگ تصویر: CMYK و RGB

حالت های رنگ تصویر: CMYK و RGB

تصاویر را می توان در یکی از دو حالت رنگ اصلی ذخیره کرد: CMKY و RGB

تفاوت در چیست؟ یک حالت همیشه بهتر از دیگر حالت است که بستگی به مکان و نحوه نمایش تصویر دارد.

CMYK  (فیروزه ای، سرخابی، زرد و کلید/مشکی) فضای رنگی برای چاپ است.

این رنگ ها نشان دهنده چهار جوهر است که در طول فرآیند چاپ با هم ترکیب می شوند. که فایل های تصویری ذخیره شده در این حالت برای چاپ بهینه شده اند.

RGB (قرمز، سبز و آبی) فضای رنگی ایده آل برای وب است که این رنگ های نور با هم ترکیب می شوند. و رنگ های دیگری تولید می کنند. فایل های تصویری ذخیره شده در این حالت برای وب بهینه شده اند.

در صورت نیاز می توانید بین RGB و CMYK تبدیل کنید. حالت های رنگ خود را بشناسید. تا کنترل رنگ بیشتری بر روی تصاویر نهایی وب سایت خود داشته باشید.

وضوح تصویر و ابعاد

رزولوشن جزئیاتی است که یک تصویر در خود دارد. وضوح تصویر بر حسب PPI (پیکسل در هر اینچ) برای وضوح نمایشگر و DPI (نقطه در هر اینچ) برای وضوح چاپگر توضیح داده شده است.

وضوح بالاتر به این معنی است که پیکسل/نقاط بیشتری در هر اینچ وجود دارد. که در نتیجه اطلاعات پیکسلی بیشتری ایجاد می شود و تصویری با کیفیت و واضح ایجاد می کند.

در واقع، تصاویر صفحه نمایش متفاوت از چاپ عمل می کنند. چرا؟ زیرا باید به ابعاد پیکسلی مانیتور ها فکر کنیم تا اندازه شیئی که چاپ می شود.

با تصاویر چاپ شده، برای داشتن یک تصویر با کیفیت خوب و اندازه مفید باید حداقل 300 DPI داشته باشید. DPI و PPI به طور قابل توجهی بر کیفیت چاپ تصویر تأثیر می گذارد، اما بر کیفیت نمایش آنلاین آن تأثیر نمی گذارد.

یک تصور غلط رایج این است که تصاویر باید برای نمایش صفحه نمایش با 72 PPI بهینه شوند و ارزش PPI عامل تعیین کننده کیفیت تصویر برای تصاویر وب است، جایی که در واقع در مورد ابعاد پیکسل است.

اندازه فیزیکی یک تصویر به ابعاد چاپ شده (به عنوان مثال: 5" x 7") یا ابعاد پیکسل نمایش داده شده در وب (به عنوان مثال: 500 پیکسل x 700 پیکسل) اشاره دارد.

وضوح و ابعاد پیکسل بر اندازه حافظه تأثیر می گذارد

به عبارتی، فایل تصویری چقدر فضای روی هارد دیسک یا مرورگر وب شما را اشغال می کند.

هنگام گرفتن عکس یا اسکن، تصاویر خود را با وضوح و اندازه بزرگ بگیرید. زیرا کاهش اندازه تصویر آسان تر از بزرگ کردن آن (ایجاد اطلاعات پیکسل) است.

اتلاف و بی اتلاف

همه فایل های رستر یا با اتلاف یا بدون اتلاف هستند. بهینه سازی تصویر با فشرده سازی بدون اتلاف انجام می شود. فرمت های تصویر از دست رفته با حذف داده ها هنگام ذخیره تصویر به اندازه های کوچک تر فشرده می شوند. این می تواند منجر به کاهش وضوح تصویر شود، اما برای استفاده آنلاین که اندازه فایل و سرعت دانلود ضروری است، ایده آل است.

فرمت Exif (قالب فایل تصویری تعویض پذیر)

هر تصویر اطلاعات مربوط به خود را در فایل ذخیره می کند، مانند نوع فایل، اندازه، ابعاد، مدل دستگاه، تنظیمات دوربین، مختصات GPS، تاریخ و زمان، یک تصویر کوچک، توضیحات و اطلاعات حق چاپ.

مشاهده داده های EXIF ??در سیستم عامل خود:

برای مک: تصویر خود را در Finder برجسته کنید، سپس فرمان I یا control را فشار دهید و کلیک کنید، سپس Quick Look را انتخاب کنید

برای کامپیوتر: تصویر خود را برجسته کنید،کلیک راست کنید، properties را انتخاب کنید،سپس details را انتخاب کنید

در اینجا نمونه ای از داده های EXIF ??از عکسی که در آیفون گرفته شده است. همچنین می توانید داده های EXIF ??را در Adobe Photoshop و Lightroom مشاهده کنید. این داده ها می تواند برای عکاسانی مفید باشد که می خواهند بدانند از چه ابزار و تنظیماتی برای ایجاد آن تصویر یا مکان دقیقی که آن عکس گرفته اند استفاده شده است، اما داده های بیشتر به معنای اندازه فایل بزرگتر است.برای طراحی سایت می توانید از شرکت طراحی سایت آرماناوب کمک بگیرید.

زمان استفاده از هر فرمت فایل

زمان استفاده از هر فرمت فایل

انتخاب بهترین فرمت فایل تصویری به نوع تصویر و هدف نهایی بستگی دارد. عکس ها باید از فرمت فایل JPG استفاده کنند. در حالی که آرم ها و تصاویر ساده باید از فایل های PNG یا SVG استفاده کنند. به خاطر داشته باشید که JPG و PNG نیز می توانند با فرمت کمتر شناخته شده WebP کیفیت و اندازه فایل کمتری داشته باشند.

به طور کلی ، رزولوشن پایین resolution ، فرمت های عکس با اتلاف ( lossy) برای جایی که اندازه فایل کوچکتر و بارگذاری سریع مهم تر از کیفیت تصویر فوق العاده بالا است ، بهترین است.

بهینه سازی عکس ها برای سایت شما همیشه آسان نیست و احتمالاً نیاز به آزمایش دارد. اما زمانی که فرآیند بهینه سازی تصویر خود را کاهش دهید، سرعت وب سایت شما بهبود می یابد.

اگر در وب سایت خود تصاویری دارید، آن را با تست سرعت تصویر تست کنید تا ببینید چه تصاویری را می توان بهتر بهینه کرد. ضمنا همیشه می توانید پیشرفت هایی ایجاد کنید و وب سایت خود را با یک گرافیک بهتر به روز کنید.

فرمت های تصویر رایج در وب: JPEG، PNG، WebP، SVG و GIF

همه فرمت های تصویری مانند فایل های TIFF یا BMP از پشتیبانی مرورگر برخوردار نیستند، بنابراین انواع فایل های تصویری که عموماً توسط مرورگرهای وب پشتیبانی می شوند را پوشش می دهد. زیرا  شما می خواهید مناسب ترین قالب را برای استفاده از تصاویر سایت خود انتخاب کنید.

فرمت  JPEG

فایل JPG یک تصویر مبتنی بر رستر است که برای استفاده در وب و چاپ طراحی شده است. فرمت JPG فرمت استاندارد فایل دوربین های دیجیتال است و به دلیل فشرده سازی و پشتیبانی جهانی رایج ترین فرمت تصویری است که در وب استفاده می شود.

این فایل ها بهترین استفاده را برای ذخیره عکس هایی با اندازه فایل های کوچک دارند. JPG ها از فشرده سازی با اتلاف استفاده می کنند، به این معنی که هر بار که دوباره ذخیره می کنید، کیفیت کاهش می یابد.

JPG ها باید با اندازه و وضوح مناسب برای استفاده نهایی ذخیره شوند. پلتفرم های رسانه های اجتماعی از اندازه های خاص تصویر برای کنترل وضوح، اجتناب از پیکسل شدن و کشیده شدن تصویر استفاده می کنند و اطمینان می دهند که عکس کامل دیده می شود.

مزایای استفاده از فرمت  JPEG

? پشتیبانی از مرورگر جهانی

? حجم فایل کوچک ، پیوست ایمیل ، بارگذاری سریع

? پشتیبانی از نمایش میلیون ها رنگ

? عکس های شارپ و با کیفیت خوب

معایب استفاده از فرمت  JPEG

? از پس زمینه های شفاف پشتیبانی نمی کند

? فشرده سازی تصویر از دست رفته منجر به کیفیت پایین یا خوانایی متن ضعیف می شود

? برای گرافیک های تولید شده توسط کامپیوتر استفاده نمی شود

فرمت PNG

یک فایل PNG برای استفاده از وب استاندارد است. این فایل ها مبتنی بر پیکسل هستند. و بدون پیکسل سازی نمی توان آنها را بزرگ کرد. با این حال ، یک فایل PNG از پس زمینه های شفاف پشتیبانی می کند. و تصاویر با کیفیت بالاتر از Jpg را برای گرافیک (نه عکس) به دلیل فشرده سازی حفظ می کند لذا شما می توانید یک PNG را ذخیره کنید و هیچ کیفیتی را از دست ندهید.

استفاده از PNG برای گرافیک با رنگ های کمتر و انتقال سریع بین رنگ هایی که باید مانند لوگوها، نمادها و تصاویر ساده واضح باقی بمانند، بسیار بهتر است. از PNG ها در وب سایت و رسانه های اجتماعی خود استفاده کنید. زیرا آنها تصویر واضح تری را در نمایشگرهای دیجیتال و موبایل ایجاد می کنند. فایل های PNG خود را برای وب با کم کردن اندازه فایل خود تا حد امکان بهینه کنید.

PNG-24 یک تصویر واضح تر از PNG-8 صادر می کند زیرا یک تصویر را با رنگ های بیشتری ذخیره می کند، اما اندازه فایل می تواند بسیار بزرگتر باشد. اگر CMS وب سایت شما اجازه آپلود فایل SVG را نمی دهد، یک فایل PNG با کیفیت خوب بهترین گزینه بعدی است.

مزایای استفاده از فرمت PNG

? پشتیبانی از مرورگر جهانی

? از شفافیت حمایت می کند

? بهترین استفاده برای عناصر گرافیکی

? فشرده سازی بدون اتلاف

? حجم فایل کوچک با رنگ های محدود

معایب استفاده از فرمت PNG

? اندازه فایل بزرگ با میلیون ها رنگ

? برای چاپ ایده آل نیست بلکه برای صفحه نمایش بهینه شده است

فرمت WEBP

WEBP یک فرمت تصویری است که توسط گوگل در سال 2010 به طور خاص برای ارائه فشرده سازی بدون اتلاف و با اتلاف بهتر برای تصاویر وب ایجاد شد.

فرمت های تصویر نسل بعدی مانند JPEG 2000 و WEBP، فشرده سازی وب بهتری نسبت به PNG یا JPEG دارند. تغییر از JPEG و PNG به WEBP می تواند به صرفه جویی در فضای سرور کمک کند زیرا فشرده سازی تصویر وضوح تصویر اصلی را حفظ می کند و اندازه فایل را تا حد زیادی کاهش می دهد.

این به معنای مصرف کمتر داده و دانلود سریعتر است. به گفته  piio ، WEBPاندازه فایل را تقریبا 35 ? در مقایسه با JPEG و 50 ? به PNG کاهش می دهد.

متأسفانه، فرمت WEBP با اکثر پلتفرم های CMS سازگار نیست و اغلب برای آپلود این فایل ها به پسوند افزونه یا راه حلی نیاز دارد، به همین دلیل است که ما هنوز تصاویر سایت خود را با این فرمت فایل بهینه نکرده ایم.

مزایای استفاده از فرمت WEBP

? حجم فایل کوچکتر برای همان کیفیت تصویر

? از فشرده سازی بدون اتلاف و با اتلاف استفاده می کند

? از شفافیت پشتیبانی می کند

معایب استفاده از فرمت WEBP

? توسط همه مرورگرها، به ویژه Safari و Internet Explorer پشتیبانی نمی شود.

? توسط همه پلتفرم های CMS از جمله Squarespace پشتیبانی نمی شود.

فرمت SVG

SVG یک تصویر وکتور زبان نشانه گذاری توسعه پذیر (XML)  برای توصیف گرافیک های دو بعدی است که توسط کنسرسیوم وب جهانی (W3C)توسعه یافته است. یک SVG از فرمت پیکسلی استفاده نمی کند بلکه با حفظ کیفیت فوق العاده بالا از پس زمینه شفاف پشتیبانی می کند که می تواند در ویرایشگرهای تصویر و مرورگرهای وب باز شوند. یک فایل SVG فرمت ایده آل برای لوگوها، نماد ها و تصاویر ساده است زیرا واضح ترین کیفیت گرافیکی را در مقایسه با PNG و JPG (به ترتیب) ارائه می دهند.

مزایای استفاده از فرمت SVG:

? پشتیبانی از مرورگر جهانی

? اندازه فایل کوچک

? مقیاس بندی بدون ضرر برای اشکال و متن های اصلی

? پشتیبانی شده توسط نرم افزار تصویرسازی

معایب استفاده از فرمت SVG:

? فرمت ایده آلی برای تصاویر یا نقاشی های پیچیده نیست

? توسط همه سیستم عامل های CMS پشتیبانی نمی شود، اما راه حل هایی وجود دارد

? توسط برخی از ویرایشگرهای تصویر پیش فرض پشتیبانی نمی شود

فرمت GIF

GIF تنها فرمت تصویر متحرک است که در تمام مرورگرهای وب اصلی و اکثر ویرایشگرهای تصویر پشتیبانی می شود. فایل های GIF از شفافیت و انیمیشن پشتیبانی می کنند و می توانند به شدت فشرده شوند تا حجم فایل کاهش یابد.

GIF یک فرمت رستر بدون اتلاف است که بهترین استفاده را برای گرافیک های متحرک که در آن رنگ های کمی نیاز است استفاده می شود. GIF فقط از 256 رنگ پشتیبانی می کند که به این معنی است که برای ذخیره عکس توصیه نمی شوند.

سایر فرمت های فایل تصویر متحرک جایگزین عبارتند از: APNG (گرافیک شبکه قابل حمل متحرک) ، WebP ، MNG (گرافیک شبکه چند تصویر) و FLIF ( (فرمت تصویر بدون ضرر رایگان). اما این ها به طور گسترده ای پشتیبانی نمی شوند.

برنامه های ویرایش تصویر مانند Adobe Photoshop، GIMP، Microsoft GIF Animator، Giphy و Gyfcat را می توان برای ایجاد GIF استفاده کرد.

مزایای استفاده از GIF:

? پشتیبانی از انیمیشن: برای انیمیشن های کوچک و کلیپ های ویدیویی با وضوح پایین استفاده می شود

? پشتیبانی از مرورگر جهانی

? اندازه فایل کوچک

معایب استفاده از GIF:

? افت کیفیت عکس ها

? رنگ های محدود به دلیل 8 بیت (از JPG و PNG 24 بیت پشتیبانی می کند)

? مسائل مربوط به کپی رایت

نتیجه گیری

وقتی نوبت به انتخاب فرمت فایل تصویری مناسب برای وب سایت شما می رسد، درک انواع فایل های مختلف و کاربرد مورد نظر آنها می تواند به شما در بهبود کیفیت و عملکرد تصویر کمک کند.

اما انتخاب فرمت فایل صحیح تنها بخش اول است.پس از درست کردن فرمت فایل، مطمئن شوید که تصاویر خود را با ابعاد پیکسل صحیح، اندازه فایل بهینه، کلمات کلیدی  SEO (بهینه سازی موتور جستجو) و متن جایگزین برای دسترسی بهینه کرده اید.